Mercedes Benz
180a - 190 (ponton/bulle)

Tillsammans med Ford 12 M och MB 180 en av de sista personbilarna i Tysklans som tillverkades med sidventilsmotor. Sidventilare var pålitliga, robusta och relativt elastiska men pga. sin begränsade varvtalsförmåga och låga liter effekt var det dags för annan konstruktion av motorerna.

I Augusti 1957 presenterades MB 180a. Den hade samma motor som MB 190 (M121) med lättmetallstopp. 8,8:1 i komp med en förgasare. Effekten var 65 hk vid 4500 varv/min. Den "nya" motorn (M121) blev mer elastisk och kunde köras på lågoktanig bensin. Det är förövrigt samma motor som sitter i 190 SL fast då matas den med två förgasare.

http://home.swipnet.se/mbmannen/m121frv.jpg

 

I och med att bilen fick en mer kraftfull motor var man tvungen att göra en del förbättringar i fjädring och väghållning.

Mercedes har alltid varit försiktiga med att införa ny teknik för fort, det kan ju snabbt få sina biverkningar. I samband med att sidventilsmotorerna skulle bytas ut var diskussionerna inne på en toppventilsmotor med stötstänger. Men man bestämde sig för att hoppa över detta utvecklingssteg och satsa på en motor med överliggande kamaxel.

180a fick en del drag från 190-modellen. Tex. bredare kylargrill. Större baklampor med integrerade reflexer i stötfångarhornen. Fast trafiksäkerhetsverket tyckte att de var för små så att separata reflexer behövdes monteras jämte. Diverse andra kosmetiska åtgärder gjordes, bla. nya tyger på sätena och dörrsidor samt att solskydden gjordes mjuka. Kylarstjärnan gjorde vikbar då det kom krav från vissa länder på detta.

De första modellerna var inte utrustade med ventilationsrutor men 1958 kom det. Ramen runt fönsterna samt diverse detaljer på instrumentbrädan var gjorda i bakelit.

 

Som extrautrustning kunde man får låsbart högre dörr (utifrån), backstrålkastare fast bara på vänster sida men det finns en vit avdelning på höger sidan fast den är "blind". Även värmefläkt, ljustuta och radio var andra tillbehör.

Man kunde även få en uppsättning väskor specialformade till bagaget

Toppfarten var 138 km/h och acc. 0-100 tog ca 20.5 sekunder. Dessa värden skiljer sig inte så mycket från 190:n. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är 1.08 liter/mil.

Man kunde få sin 180a med soltak och skinnklädsel men då fick man lägga till 1425 mark på grundpriset 8700 mark. En fördyring på 16 %. Detta gjorde också att en 180a blev dyrare än en 190 i grundversion. 180:n hade bättre andrahandsvärde än 190 även om båda bilarna tilltalade sina köpare.

 

 

I take no responsibility what so ever for the
contents of this page, or any possible negative
effects that it may have on it's readers.

senast uppdaterad 2000-06-16 Uppdaterad