I början av 60 talet
började Daimler-Benz att använda 14 siffror till chassinummerna.
När du har läst nedanstående så är de väldigt logiska. De 14
siffrorna har följande betydelse:
- De tre första är bilens sk wagenummer
- De tre efterföljande är karosstypen
- Nästa siffra talar om vilken sida ratten sitter på samt
var bilen är byggd. 1 om den är vänsterstyrd och byggd i
Tyskland. 2 om den är vänsterstyrd och byggd utanför
tyskland. En 2:a om den är högerstyrd och byggd i Tyskland
och en 6 om en är högerstyrd men byggd utanför tyskland.
- Nästa siffra talar om vad bilen har för växellåda. 0
för vanlig manuell växellåda, 1 för Hydrak växellåda (en
halvautomatisk växellåda) och en 2 för automatisk
växellåda
- De sista sex siffrorna är bilens chassinummer.
Vi kan ta exempel med en 190c: 110 010 10 123456
De första sex siffrorna W110.010 talar om att det är en 190c,
Att den är vänsterstyrd och byggd i tyskland (1). Den har
manuell växellåda (0) och att de efterföljande (123456) är
bilens chassinummer.
Vi kan ta ett annat exempel för en 220SE: 110 014 52 123456
De första sex siffrorna W111.014 talar om att det är en 220SE,
Att den är vänsterstyrd och byggd utanför tyskland (5). Den har
automatisk växellåda (2) och att de efterföljande (123456) är
bilens chassinummer.
Inte så konstigt om man bara vet vad de står för.
Motornummerna är uppbyggda på liknande sätt.
|