Det här är min gamla bruksbil. När jag skaffade min 124:a kombi
blev den här min sommarbil fast ärligt talat har den inte rullat
så mkt efter det. Den här modellen med 123 karossen är en av mina
absoluta favorit bland alla MB som tillverkats. Kvalitet verkligen
genomsyrar den här modellen. Skulle absolut kunna tänka mig de
andra karosserivarianterna i mitt garage (kombi och coupen) |
|
Tycker att den här modellen är en
fullträff när det gäller ekonomi (både i inköp och drift) samt
att den är lättmekad Ingen katalysator som behövs bytas.
Möjligen EGR ventilen men det är enkel att byta. Bilen är
klassiks i sina linjer utan att både vara för modern eller för
ålderstigen. Den klassiska kassaskåpsljudet i dörrarna finns på
den här modellen. Är faktiskt en njutning att stänga dörren och
höra hur det låter kvalitet om konstruktionen.
Bilen använde jag som bruksbil i nio år utan att göra något åt
den. Har aldrig varit några problem med den. Inte ens när jag drog igång den en
gång i minus 29
grader. Att allt var trögt som sirap får man ta. Bilen hittades av
min mor per annons i sydsvenskan. Hade tänkt mig efterföljaren men
eftersom den här verkligen var i fint skick med lågt miltalblev
det den här. I efterhand ångrar jag inte det för bilen har
verkligen givit mig många härliga mil. |
|
Bensinförbrukningen är helt ok på en sådan här stor bil (0.98
l/mil) trots att det är automat och med blyfritt. Jag har varit
väldigt noga med oljebyte på den här som alltid har blivit gjort
vid 500 mil med nya stift och filter. Det är en billig kostnad om
man gör det själv. |
Finns de som tycker att sätena är hårda på den här modellen
och visst kan jag hålla med lite. Fast sätter man sig i dem
ordentligt så sitter man bra i många mil. Har aldrig fått ont i
ryggen när jag har kört med den. Dock kanske en
farthållare hade varit bra. Fanns faktiskt att få som tillval. Har
äntligen skaffat dragkrok till den. Ska bara se till att den kommer
på plats med. |
|
Kroken är begagnad men helt ok. Dock var
jag tvungen att köpa nya stag. Stag som sitter från
krängningshämmarstagen och till fäst plattorna till dragkroken.
De sitter under bilen så de är verkligen utsatta. Dock fanns de
att få tag på hos Bröderna Olsson i Hedemora som fortfarande
tillverkade dem.
Meningen är att jag ska lägga in mer information om den här
modellen, fakta bilder osv. eftersom den ligger mig varmt om
hjärtat. |