Mercedes 200 -1985
Det här är min gamla bruksbil. När jag skaffade min 124:a kombi blev den här min sommarbil fast ärligt talat har den inte rullat så mkt efter det. Den här modellen med 123 karossen är en av mina absoluta favorit bland alla MB som tillverkats. Kvalitet verkligen genomsyrar den här modellen. Skulle absolut kunna tänka mig de andra karosserivarianterna i mitt garage (kombi och coupen) 20085_fram.jpg (44614 bytes)
Tycker att den här modellen är en fullträff när det gäller ekonomi (både i inköp och drift) samt att den är lättmekad Ingen katalysator som behövs bytas. Möjligen EGR ventilen men det är enkel att byta. Bilen är klassiks i sina linjer utan att både vara för modern eller för ålderstigen. Den klassiska kassaskåpsljudet i dörrarna finns på den här modellen. Är faktiskt en njutning att stänga dörren och höra hur det låter kvalitet om konstruktionen. 

Bilen använde jag som bruksbil i nio år utan att göra något åt den. Har aldrig varit några problem med den. Inte ens när jag drog igång den en gång i minus 29 grader. Att allt var trögt som sirap får man ta. Bilen hittades av min mor per annons i sydsvenskan. Hade tänkt mig efterföljaren men eftersom den här verkligen var i fint skick med lågt miltalblev det den här. I efterhand ångrar jag inte det för bilen har verkligen givit mig många härliga mil.
20085_sida.jpg (29779 bytes) Bensinförbrukningen är helt ok på en sådan här stor bil (0.98 l/mil) trots att det är automat och med blyfritt. Jag har varit väldigt noga med oljebyte på den här som alltid har blivit gjort vid 500 mil med nya stift och filter. Det är en billig kostnad om man gör det själv. 
Finns de som tycker att sätena är hårda på den här modellen och visst kan jag hålla med lite. Fast sätter man sig i dem ordentligt så sitter man bra i många mil. Har aldrig fått ont i ryggen när jag har kört med den. Dock kanske en farthållare hade varit bra. Fanns faktiskt att få som tillval. Har äntligen skaffat dragkrok till den. Ska bara se till att den kommer på plats med.  20085_bak.jpg (38617 bytes)
Kroken är begagnad men helt ok. Dock var jag tvungen att köpa nya stag. Stag som sitter från krängningshämmarstagen och till fäst plattorna till dragkroken. De sitter under bilen så de är verkligen utsatta. Dock fanns de att få tag på hos Bröderna Olsson i Hedemora som fortfarande tillverkade dem. 

Meningen är att jag ska lägga in mer information om den här modellen, fakta bilder osv. eftersom den ligger mig varmt om hjärtat. 

Till MB-mannens startsida

Sidan uppdaterades senast 2006-04-07