Här är försäljningsbroschyrer om den
sk. compactmodellen eller /8 eller W114 W115 som den heter på
internspråk. 114 får de med sexcylindrarna och 114 för
fyrcylindrarna samt dieslarna. W för sedaner (fyrdörrars bilar)
och C för coupeer. Det blir enklare om man förstår koderna ;)
Modellen tillverkades mellan 1968 till 1976. Även kombi fanns men
bara från speciella fristående karosstillverkare.
En broschyr enbart om den tidigare 200 modellen. Inget
tryckår men gissar på början av 1968
a
Som ovan men från september 1968
a
En broschyr enbart om den tidigare 200D modellen. Inget
tryckår men gissar på början av 1968 (utg2)
a
En broschyr enbart om den tidigare 220 modellen. Inget
tryckår men gissar på 1968
a
Som ovan men från juni 1969
a
En broschyr enbart om den tidigare 220D modellen. Inget
tryckår men gissar på början av 1968 (utg2)
a
Broschyr om 230 från December 1968
a
En broschyr bara om 250. Denna från mars 1968
a
Samma som ovan men tryckt juni 1968
a
Samma som ovan men tryckt maj 1969
a
Nu fick broschyrerna till kompakten ett annat utseende.
Väldigt vackra bilder
samt trevlig layout. Tryckt Junii 1970
a
Som ovan men för 200 och 220. Väldigt vackra bilder
samt trevlig layout. Tryckt Februari 1971
a
Samma layout som ovan men för 230 och 250 modellen.
Tryckt i Januari 1972.
.
200D 220D. Tryckt i Oktober 1972.
a
Broschyr om 200 220 230 tryckt i juni 1972
a
Samma som ovan men tryckt i Oktober 1972
a
Broschyr om 250 280 280E tryckt i juni 1972
a
Samma som ovan men tryckt i Oktober 1972
a
Broschyr om 250 280 280E tryckt i juni 1972
.
Samma som ovan men tryckt i December 1972
.
Ny layout i A4 format för 200 230 och 250. Denna
tryckt i September 1973
.
Samma som ovan men tryckt i Augusti 1974
a
Även Diesel modellerna 200D 220D och 240D fick ny layout i A4 format. Denna
är också tryckt i September 1973.
.
Som ovan dieselbroschyr fast med tillägget för 240D 3.0 En
modell som aldrig fick beteckningen 300D. Denna broschyr tryckt i
September 1974.
a
En broschyr för den sexcylindriga alternativet i
kompactkarossen. Mercedes 280 och 280E. E för insprutning. Denna
broschyr tryckt i augusti 1974
.
Broschyr över 200 230 och 250. Tryckt Februari 1975
Coupemodellen C114
En tidig broschyr över coupemodellen.
a
En väldigt vacker broschyr över coupemodellen. Här
med 2.5 liters sexcylindriga med och utan insprutning. Denna broschyr är tryckt i
Februari 1972
.
Broschyr om 250C 280C 280CE tryckt i augusti 1972 på
tyska
a
Broschyr för 250C 280C och 280CE. Tryckt i Augusti 1974
Diverse
En specialbroschyr om facliften som kom på kompakten
1973. Bla. att strålkastarrengörare blev standard i sverige samt
nya färger som skulle synas mer. Även intervalltorkare blev
standard. En annan viktig sak var tidsrelä till den eluppvärmda
bakrutan. Nu var risken för urladdat batteri inte lika stor. Även
nya klädslar kom för att matcha de nya lackerna.
a
En specialbroschyr från Philipson om Taxianpassade
bilar. Dessa bilar fick en specialkonsoll i mitten taxameter och
trafikradio. Under bilen fanns en specialväxel som man med färdiga
vajrar kunde ansluta taxameter och kilometerräknare. Alla
elledningar var framdragna till taxametern i konsollen. Även ström
till taxibågen på taket var framdragen. Framstolarna var
förstärkta. På den tiden var rökningen mer legal så att det
fanns två rejält stora askkoppar i båda bakdörrarna för
rökarna. Inget skoj att köra taxi om man inte tålde rökning.
Passagerarutrymmet hade tre extra lampor för bättre belysning. Man
kunde 1974 att beställa 220D 240D och 240D Lang (en förlängd
version) med denna taxiutrustning och få dessa snabbt då de fanns
i lager. övriga modeller gick också att få i taxiutförande men
då med längre väntetid.
.
Har du någon broschyr ovan som jag inte har men som du skulle kunna
tänka dig att sälja eller byta mot någon jag har över så hör gärna
av dig.