Broschyrer om Mercedes 123:
Det här är modellen från Mercedes som ligger mig varmt om hjärtat. Modellen introducerades 1976 och tillverkades till 1985 (kombin till 1986)
Tror detta är den första svenska W123 broschyren från December 1975 om den då nya 123 seriens bensinmodeller Den här broschyren har tydliga släktskap med föregående bilmodell (kompacten). Både i papperskvaliten men även färger, tryck och layout.
a
Tror detta är den första svenska W123 broschyren från februari 1976 om den då nya 123 seriens dieselmodeller. Den här broschyren har tydliga släktskap med föregående bilmodell (kompacten). Både i papperskvaliten men även färger, tryck och layout. Det står inget på framsidan om att den avhandlar dieselmodellerna. Alla de efterföljande gör det.
a
Broschyr från September 1976 om dieseln bilarna.  Längst bak finns tre faktablad om de tre motorstorlekarna.
a
Broschyr från December 1976 om den nya bensinserien. Längst bak finns tre faktablad om de tre motorstorlekarna. 230 var snikmodellen med en 2.3 liters 4. Ett snäpp större var den förgasarmatade 2.5 liters sexan. Den största sexan på 2.8 liter hade insprutning.
.a
Samma som ovan men tryckt i Juli 1977.
a
Färgkarta för den nya 123 serien från Juli 1976
.
Jag säger bara. Spana in färgen!!! Har aldrig sett någon liknande. Tänkt vad lite färg kan göra. Denna broschyr är på Engelska om 280 280E modellen. Står inget om det på framsidan. Tryckt i september 1977
.
Sista gången 250 var med i broschyren. Denna tryckt i juli 1978
Nya uppdaterade Dieslar från Maj 1979. Visst är det vackert med rött på en Mercedes. Rött och Elfenben är två vackra färger på en 123:a
a
Tryckt i Juli 1980
Tryckt i December 1980
Broschyr från Juni 1980 om den nya uppdaterade motoralternativen på bensinsidan. Två fakta blad. 250 modellen försvann från den svenska marknaden. Dvs. generalagenten tog inte in den samt 280E modellen.
.
Samma som ovan men tryckt i December 1980
En tysk broschyr där även 200 fanns med. Denna tryckt i juni 1980
Samma broschyr som ovan men från December 1980

 

 

.
En special broschyr om nya 102:ans motor som fick insprutning och hamnade i 123 karossen. Denna broschyr är tryckt i Maj 1981

 

 

.
Ny layout även för dieselbroschyren. Denna tryckt i Juli 1981.
.
Specialbroschyr om 200 modellen från 1982
.
Ny uppdaterat broschyr om 200D, 240D och 300D från Januari 1983
.
Broschyr bara med 240D och 300D. Denna tryckt i December 1983
Broschyr från december 1982 om den nya uppdaterade motoralternativen på bensinsidan. Största nyheten var att bilen fick nya elastiska motorer som dricker mindre samt rektangulära strålkastare som coupemodellen hade från början 1977. Två fakta blad.
Samma som ovan men tryckt i januari 83
.
Samma som ovan men från Januari 1984
.
En samlingsbroschyr från 1983 med alla varianterna på 123 serien. Just denna bilen på framsidan blev skrotad 2006.

Kombimodellen:
Introduktionsmapp med faktablad då kombimodellen skulle introduceras. 
.
En folder med mycket bilder i samband med att kombin introducerades. Tryckt i April 1978
.
I England importerades alla motorvarianter som tillverkades av kombin därför blev det många beteckningar på framsidan. Denna är tryckt i juli 1980 med engelsk text....
.
Broschyr från Oktober 1978
.
240TD 300TD tryckt i november 1980.jpg
.
En specialbroschyr om den nya turbodieseln. Väldigt trevlig läsning. Rubriken var " Mercedes-Benz. I en tid med högre krav"
.
En liten uppdatering av framsidan gjordes. Denna broschyr handlar om 240TD 300TD Turbo Diesel. Tryckt i juli 1981
.
En tysk broschyr med de motorvarianter som gick att få. tryckt i augusti 1981
.
Broschyr om 240TD 300TD Turbo Diesel. Tryckt i December 1981
Engelsk broschyr tryckt i augusti 1982
Broschyr från September 1982
Broschyr från December 1983
Coupemodeller
Broschyr från Januari 1977
.
Broschyr från Juni 1981
.
Broschyr från Juli 1983
.
Verkstadshandbok för de detaljerna som skiljer 123 coupen mot den vanliga 4-dörrars varianten. Dessa var bara till för MB-Verkstäderna. Denna är tryckt i Mars 1977
.
Mercedes Special Mercedes Special. En specialbroschyr från Philipson om "dig som har bilen som din arbetsplats" Speciellt för taxi men även för dig som behövde en större konsol i mitten. Man kunde nämligen få en speciell taxikonsol för plats för taxameter samt kommunikationsutrustning. Var man inte i Taxibranschen så kunde konsolen användas för den gigantiskt stora telefonen som fanns runt 1978. Värt att notera är att det fanns en lös täckplatta som följde med när bilen skulle säljas som "vanlig" bil och därmed minska ner på den speciella kantiga konsolen. Broschyren tryckt troligen runt 1979 i regi av Philipson.
.
Specialbroschyr om 123 T Taxi Mercedes T. En specialbroschyr från Philipson om specialutrustade kombi för taxibruk. Flera bilder på det bakvända barnsätet i bagaget som gjorde att man kunde få plats med 8 barn (enligt broschyren). Man kunde även få plats med en bår för sjuktransporter.  Denna är helt i svart/vitt och tryckt i December 1978.
.
Specialbroschyr om 123 Taxi En specialbroschyr om taxi. Denna är på tyska och tryckt i augustii 1979
.
Specialbroschyr om 123 Taxi En specialbroschyr om taxi. Denna är på engelska och tryckt i juni 1981
.
Specialbroschyr om 123 Taxi Mercedes Taxi. En specialbroschyr från Philipson om specialutrustade sedaner, kombi och förlängda sedaner (limousiner). Denna är helt i svart vitt och tryckt i Maj 1982
.
Specialbroschyr om 123 Taxi En specialbroschyr om taxi. Denna är på engelska och tryckt i maj 1983
.
Specialbroschyr om 123 Taxi En specialbroschyr om taxi. Denna är på tyska och tryckt i maj 1983
.
Hejde Ambulans 280E Hejde Ambulas. Hejde Ambulanser tillverkade ombyggda 123 i ambulansutförande och inredning. Denna broschyr är från Juli 1983
.
Specialbroschyr om 123 Lang (Långskorpa) Denna är en av mina favoriter bland 123-broschyrerna. En Engelsk broschyr bara med den förlängda limousinen på 5,35 meter. Hade varit skoj att haft en sådan i skala 1:1 i samlingen ;) Denna är på två sidor och på engelska och tryckt i november 1983. En bild inpå bilen i profil samt tre bilder på den uppfällbara baksätet där bak. Var man många kunde man fälla upp de extra sätena så att man kunde sitta minst fem där bak. Bilen fick även smeknamnet "långskorpa" men i internbeteckningen så står det lang. Många som finns till salu har gått med än 50000mil men jag hoppas kunna hitta en i fint skick och gärna i elfenbensfärg.

Har du någon broschyr ovan som jag inte har men som du skulle kunna tänka dig att sälja eller byta mot någon jag har över så hör gärna av dig.

Till MB-mannens startsida

senast uppdaterad 2008-02-23