Mercedes 200 1975:
Den här bilen köptes hösten 1999. Jag var på jakt efter ett objekt
där jag kunde får öva upp min svetskunskap på och där det inte var
för mycket arbete med. Innan har jag bara gjort lite mindre arbeten men
tyckte att det nu var det dags för ett större projekt. Bilen hade en hel
del rost i karossen men motor och krom var ok. Det har aldrig funnits en
radio i bilen så original täcklock fanns kvar. På den tiden fanns ett
litet miniemblem av modellbeteckningen på täcklocket där radion ska
sitta. Locket gjorde det lite mer exklusivt då det var flera som aldrig
satte in radio i sina bilar.
Bilen har bara haft en ägare under dessa år (24 år). Den går mycket
fint fast det är lite krångligt att starta honom då startmotorn har
lagt av. Den fixar jag inte förrän efter att jag är färdig med
bakvagnen. I skrivande stund är höger skärmsida färdigsvetsad och bara
väntar på ett lager med spackel.
Saker som är fixade:
- Bromsoken fram.
- Nya bromsbelägg runt om
- Ny grill, handskfackslucka och baklampa införskaffade.
- Har fått tag i instruktionsbok (obetydligt använd om den är ens
det).
- Hela bottenplattan rostlagad utom där handbromsvajern går in. Har
fått tag på ekonomiplåt för detta ändamål. Den var så billig
så tänkte på att göra denna plåt inte var aktuell.
- Mellanplåten bak är ditsvetsad liksom skärmkanten höger bak och
en liten plåt under.
- Har införskaffat en NY dragkrok med papper och allt. Har som mål
att alla mina bilar sak ha en dragkrok så att ja kan dra släp och
husvagnar efter. Det kan ju vara trevligt. Skaffade kontakt i
aluminium så att det ser mer tidstypiskt ut.
- Vita nackskyddsöverdrag och kylarmaskering och stenskottsskydd vid
lamporna. Inga tillbehör som jag själv är så förtjust i
egentligen.....men rätt roliga att ha.
Saker som ska fixas:
- Inner/yttre skärm/kant vänster bak.
- Alla dörrar ska slipas ner (inga rosthål vad jag kan se).
- Två nya eller bättre begagnade skärmar ska anskaffas samt att fästena
till dessa ska fixas.
- Nya reflektorer fram samt allmän uppsnyggning runt insatserna.
- Passande radio och antenn ska skaffas.
- Växelspak och ratt ska bytas. Ratten har lite torrsprickor och växelspaken
är inte original.
- Dragkrok monteras.
- Diverse lister ska fixas. de flesta är ok men det finns några som
har fått diverse bucklor.
- Bilen ska lackeras i sin originalfärg.
- Mer tid till bilen men målet är att den inte ska vara färdig
förrän till sommaren 2006 Då den har blivit 30 år och är
skattefri.
Nedan ser du min bil


Tabell över antal tillverkade med W/C/114/115
karossen.
senast uppdaterad
2008-01-07

Sidan är under ständig uppbyggnad. Jag är därför tacksam för alla
synpunkter,
positiva som negativa (ok, helst positiva men det är bra med kritik)E-post till MBmannen
Åter till MB-mannens startsida
|