Specifika sidor om Mercedesmodeller:

 
Här börjar min katalog över alla MB-modeller att växa fram.
Ska bli kul när det blir mer ordning på texter och bilder. Katalogen visar de bilar som har ett sk. Wagenummer dvs. de bilar som är tillverkade efter sammanslagningen mellan Daimler och Benz 1926. När det är mer klart hoppas jag kunna ha en lista även på de tidigare fordonen. Mycket nöje!!
 
W 01 1928 Mercedes-Benz 5/25 PS (Prototyp)
W 02 1926-1928 Mercedes-Benz 8/38 PS
Mercedes-Benz 8/38 PS Typ Stuttgart 200
Mercedes-Benz L 3/4
1927 - 1929
En modell som fanns i flera karosser. Både som tvådörrars, fyrdörrars och som liten buss. Detta var första modellen som Daimler-Benz AG visade upp efter sammanslagningen 1926 på Berlin Motor Show. 
W 03 1926-1927 Mercedes-Benz 12/55 PS Typ 300
W 04 1927 -1928 Mercedes-Benz 12/55 PS Typ 300 / Typ 320
W 05 1928-1929 Mercedes-Benz 14/60 PS Typ 350
   
 
W 06 1928-1934 Mercedes-Benz Typ SS
 27/140/200 PS
 27/160/200 PS
 27/170/225 PS
Mercedes-Benz Typ SSK
 27/140/200 PS
 27/160/200 PS
 27/170/225 PS
 27/180/250 PS
Mercedes-Benz Typ SSKL
 27/240/300 PS
W 07 1930-1938 Mercedes-Benz Typ 770 1930 - 1938

Den här modellen var den mest prestigefyllda bil som firman någonsin har byggt. Speciellt med tanke på den stora motorvolymen på nästan 7.7 liter som är enormt. Speciellt med tanke på att det var en rak åtta så det är en lång motor. Denna bil presenterades på Paris Motorsalong. Bilen fanns både med och utan kompressor. Kompressorn gjorde 50 extra hästkrafter.
W 08 1928-1929-33-39 Mercedes-Benz 18/80 PS Typ Nurburg 460
Mercedes-Benz 18/80 PS Typ Nurburg 460
Mercedes-Benz 19/100 PS Typ Nurburg 500
Mercedes-Benz 500 1932-1939
Mercedes-Benz 500 1936-1939

Även denna fanns i många karossvarianter. Detta var Mercedes-Benz första bil med 8 cylindrar. 
 
W 10 1929-1930,32-33 Mercedes-Benz 14/70 PS Typ Mannheim 350
Mercedes-Benz 15/75 PS Typ Mannheim 370
Mercedes-Benz 15/75 PS Typ Mannheim 370 K
Mercedes-Benz 15/75 PS Typ Mannheim 370 S
Mercedes-Benz 15/80 PS Typ Mannheim 380 S (32-33)
W 15 1931-1936 Mercedes-Benz Typ 170 Med den här 32 hästar lilla bilen började MB göra mindre bilar igen och inte bara stora dyra.

Fanns att få med en mängd karossvariater. Cabbar, två och fyrdörrars bilar.

W 18 1933-1937 Mercedes-Benz Typ 290
W 19 1932-1933 Mercedes-Benz 15/85 PS Typ 380 S

W 21 1933-1937 Mercedes-Benz Typ 200
Mercedes-Benz Typ 200 lang
Mercedes-Benz Typ 230

En modell med flera karosser som bilderna visar. Detta var också samma kaross som 260D den första serietillverkade dieselbilen från MB hade.




W 22 1933-1934 Mercedes-Benz 380 1933 - 1934

Den här bilen presenterades i Februari. Detta var en om jag får säga det en vidareutveckling av 290:n som hade 6 cylindrar i rad. Den här hade åtta. 
W 23 1934-1936 Mercedes-Benz 130 (Boxermotor bak)

Mercedes testade att göra en bil medmotorn bak utan direkt större framgångar som vissa andra tyskar hade. Dock var den här bilen en liten teknisk innovation när den kom på 30-talet.
   
 
W 24 1943-1944 Mercedes-Benz 540 K
Mercedes-Benz 540 K lang

W 28 1936-1939 Mercedes-Benz Typ 170 H (H, Hinter/Heck = motorn bak) 1936 - 1939
   
 
W29 1934-1936 Mercedes-Benz 500 K (K = kompressor)
Mercedes-Benz 540 K
Mercedes-Benz 500 KK (Kurtz = Kort)
   
 
W30 1934-1936 Mercedes-Benz 150 1934 - 1936

En liten rolig sportbil med motorn bak. Väldigt ovanlig bil då den aldrig blev någon säljsuccé på marknaden. Bara fem bilar blev tillverkade av den här modellen. 
W31 1934-1939 Mercedes-Benz G 4 Terränggående bil med 6 hjul.


W100 1961-1981 600 fast den borde ha fått 630 som beteckning eftersom motorn var på 6.3 liter. Bilen serietillverkades men de flesta och de sista årgångarna bara på beställning. Detta eftersom den var så exklusiv. Fanns att få som lång fyradörrars eller som riktigt lång (Pullman). Två couper tillverkades också samt några öppna versioner (landaulet). Bra för Kungar och andra potenta människor som åkte på parader. Allt som normalt är elektriskt på en bil var hydrauliskt på denna modell. Något som ger absolut tysta fönsterrörelser. Givetvis var det jättedyrt att renovera det hydrauliska systemet också liksom resten av bilen också. Men så är det på alla lyxbilar.
Länkar:
W 100 Pullman limousiner och "vanliga" 600
Mercedes-Benz M-100 Group (Eng)
W 103 1926-1928 G 1 Mercedes första G-klass Geländewagen. En öppen 6-hjulig bil.
W 105 1956-1959 Mercedes-Benz 219. Enda modellen som inte slutar på en nolla i beteckningen. Man kan säga att den är ett mellanting mellan 180 och 220 S/SE. Även om den är mer åt 220 hållet. Har en rak sexcylindrig maskin med förgasare.
Bild kommer  
 Länkar:
http://mb219.swehjo.com/ Svensk sida med engelsk text om renovering av en 219.
W108 1965-1967 250S,SE 300SEb, 280S,SE,SEL, 280SE,SEL,3.5,4.5
 
Bild kommer
Länkar:
Anders Lundkvist hemsida bara om W108 oW109 modellen (svensk)
The W108 W109 place (engelsk)

Länkar:
Anders Lundkvist hemsida bara om W108 oW109 modellen (svensk)
W109 300 SEL, 3.5, 4.5, 6.3
Länkar:
Anders Lundkvist hemsida bara om W108 oW109 modellen (svensk)
The W108 W109 place (engelsk)
W110 1961-1968 Efterföljaren till den runda pontonkarossen. Flera tyckte att designfolket i Stuttgart var fel ute eller man kanske ska säga sent ute. Bilen fick fenor i aktern fast det var något som MB folket själva kallade för pejlkanter. En rolig detalj med den här modellen tycker jag är den stående hastighetsmätaren, som ändrar färg efter hur fort man kör. Från gult till rött. Nu började MB också att mer tillverka kombimodeller, fast fortfarande hos externa karossbyggare. Flera av dessa bilar finns i Sverige eftersom Philipson tog in en hel bunt. Dessa kallades oftast för Safari eller Universal. De första bensinmodellerna heter 190c. Största utseende saken utifrån är att den hade sina främre blinkerslampor placerade på framskärmarna precis som bullemodellerna hade det. Efter -65 flyttades blinkersen ner under huvudstrålkastaren. Vissa tyckte att detta gav ett mer helt intryck. Många av den här bilen rullade som taxi. Mest som diesel men kolla upp det här om bilen var utrustad med MB-tex klädsel. Det fanns även en förlängd version av den här att få. Som i princip enbart användes som taxi.

Länkar:
W 110/111/112
En sida om fenmodellerna. Bra sida med mycket fakta och annat intressant. Väl värd ett besök.
W 110 190 Dc Tysk sida med mycket bilder.
Engelsk sida bara om kombimodellen eller Universal som den kallades.
W111
Bild kommer
Länkar:
W 111 En ägare och hans 220 Sb -65
W112
Länkar:
W 112 300 SE fena Svensk sida om renoveringen av fenan
W113 1963-1971 230/250/280 SL
Efterföljaren till 190SL. Kallas för Pagoda för att just det löstagningsbara plåttaket ser ut som ett Pagoda tak. Står man mitt framför så lutar taket inåt. En i mitt tycke en stilren modell. Fast så har jag inte alltid tyckt. Skulle absolut kunna tänka mig en sådan i mitt garage.
Länkar:
 Pagodegruppen Danmark (Dansk)
The Pagoda Pages MB 113 Chassis 230/250/280SL Website (Eng)
Mercedes-Benz SL-Club Pagode e.V. (Tysk)
W114 / W115 1968-76 Denna bil anses av vissa som för ny för att kallas för veteran och för gammal för att kallas för bruksbil. Detta var den sista bil från MB där framstrålkastarna lyste upp stjärnan. Efterföljande modeller fick liggande lampor som låg mer i  karossen. W115 fick 4 cyl (och dieslarna) som beteckning och W114 fick de 6 cyl. Detta var första gången MB gjorde en fyradörrars version och en coupe med nära släktskap i den här prisklassen. (Jag bortser från en tvådörrars version som fanns på 220S) Fortfarande gjorde inte MB sina egna kombikarosser. Den röda till vänster har tjänat som service bil i Tyskland åt en Mercedesverkstad. Bilarna var i dieselutförande mycket populära som taxi. Det fanns också förlängda versioner för detta ändamål.


 
Länkar:
Strichacht.de
MB /8 Club Deutschland
Strichacht Basis.de
Strichacht Diesel.de
Treffpunkt Strichacht.de
Strichacht Club Deutschland
Strichacht Garage.de
Low Mercy.com: /8 Lowrider
Der 200 von Thorsten Weiss
W116 1972-1980 280S, SE, 280 SEL, 350 SE, SEL, 450 SE, SEL, 
450 SEL 6.9, 300 SD

70 talets S-klass som tillverkades mellan 1972 och 1980. En förgasarevariant fanns annars var det mest insprutning som såldes. S-klassen var och är den lyxigaste modellen bland de övriga. Dock var den inte lyxigare att det inte fanns en med dieselmotor. L står för lang och gav 10 längre bil.
Länkar:
MB W116 Club-Deutschland
Tysk fan site
Carsten Zimmer's mimosengelber W116
W116-Bereich auf MB-Spy mit Erlkönigfotos und interessanten Infos
Procee.com: Interessante 6.9 Rubrik und 450 SLC Restaurationstagebuch
M-100.de: Hartmut Rauters Seite zum 6.3 und 6.9


W120 / W121 1953-62 180,a,b,c,D, 190,a,b,D
Ponton eller bulle som dessa bilar också kallades för. De var också med dessa som Mercedes började komma in på självbärande karosser utan en separat ram. 180 modellerna hade W120 som beteckning och 190 som var lite mer lyxig fick W121. Lyxigheten bestod mest i en kromad list nedanför fönsterna samt en instrumentbräda i trä. En annan bra detalj som 190 hade var en extra torpedplåt bakom motorn som gjorde ljudnivån något lägre.
 
Länkar:
Mercedes-Benz Pontons (1953-1962) (engelsk)
http://www.50jahreponton.de/ 50 år med Pontonen i Tyskland (tysk)
MB-Ponton (tysk)
W121 1955-63 190 SL
Det fanns en öppen bil samtidigt med bullarna som hade samma beteckning som 190 modellen ovan. Bilen hade  samma bottenplatta men resten skilde sig ovanför den. Detta var något som jag upptäckte när jag köpte dragkrok till min bulle. Bilen gick att få både med plåttak och sufflett. Något som förlängde säsongen. En trevlig bil men det är ju de flesta öppna. Ett kul tillbehör till den här bilen var ett specialdesignat skidräcke som man kunde ha om man åkte på skidsemester med den.
 
Länkar:
190 SL Club Deutschland (Tysk)
http://www.mercedes-benz190sl-club.de/ (Tysk)
190 SL Club Italia(Italiensk)
Svensk sida om en 170 och en 180b Mercedes. Många bilder på renovering av 170:n

 
W123 1976-1985 Mercedes-Benz 200,D,220D,230,E,240D,250,280,E,300D
123:an är den bil som ligger mig varmast om hjärtat. Det var på grund av denna tror jag som jag fick mitt Mercedes- intresse. Denna modell är ett av Mercedes bevis på hur slitstarka de är. De är en av de sista som är begripliga att hålla på med innan elektroniken började få sitt fotfäste i bilarna. Fast rosten var något som fick fotfäste. Började den komma så är det svårt att få väck den.

Mercedes-Benz Typ 170 VG/VL (1935-1936) Kubelsitzwagen. Av någon anledning finns det en terrängbil från 30-talet som också har denna beteckning
 
Länkar:
Verein für Freunde des W123
W123 Blandade saker
www.w123.net
W123.de
Armin Geisbusch's W123 Seiten (mit W126-Bereich)
Dennis's etwas anderer 230 T
Brauner-Benz.de: Reiseberichte eines 200 D rund um den Globus
Steffen Wichmann's Seiten zum C123
C123 Club.de
Anno's 200 D (Marokkoerprobt)
www.Michael-Szymoniak.de: Schöne 230 E Rubrik des Duisburgers
www.Sternengruss.de: Ina's Homepage über sich und ihr T-Modell
http://www.w123-200.de/
http://www.surfblau.de/
http://www.280ce.de.vu/
http://mb-w123.new.fr/ (w123 sida (franska/tyska)
http://www.steenbuck-web.de/ Reservdelar till äldre MB bilar (tyska)
https://www.dieselcoupe.de/ Tysk sida mest för dieselcoupeer
http://www.benzgarage.de/ Sida om 123 modellen. En mycket intressant sida som
varmt rekommenderas.
http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W123 En väldigt intressant sida med
många bilder fakta o modeller.


W124 1985-1995 124:an blev modellen som efterträdde 123:an. Nu började designen bli mer rund som övriga bilmärken. Dock under skalen återfanns en del likheter från föregående modell även om de flesta har blivit förfinade. En trevlig bil som är potent att köra som bruksbil. 1993 fick bilen en lite ansiktsupplyftning som bla. innehöll den inhägnade grillen som finns på de flesta MB idag. Dvs. mindre krom. Det fanns coupe och kombi också baserad på den här modellen. Det fanns även en fyrsitsig cabriolet under de sista åren. Till sedanerna fanns också två V8 alternativ att köpa. En E400 och en E500. Från det yttre så var den enda skillnaden på dessa två mot de andra att de har bredare skärmkanter och däck vilket man nästan måste ha ett tränat MB öga för att se.
Bild kommer
Länkar:
http://www.mercedes124.de/ (tysk)
En sida om 500E (eng)
W125 En grand Prix bil
Bild saknas
Länkar:

 

W126 1979-1990 Mercedes-Benz 280SE,300SE,L,380SE,L,420SE,L,500SE ,L,560SEL.
S-klassen som efterträdde 116. Många tycker att den har hemska vinteregenskaper. Jag tycker att den är väldigt snygg men så har jag förkärlek till stora bilar. Fanns också som coupe.
S-Klass 1979 - 1990
Länkar:
Mercedes-Benz W126 Community Deutschland
MB S-Klasse W126 Club Deutschland (Tysk)
W126 Homepage des MB-W126 Club e.V.
W128 1958-1960 Mercedes-Benz 220 SE (insprutning)
W129 1939-1940 Mercedes-Benz 580 K

W 130 1934-1936 Mercedes-Benz Typ 150 V (V = motorn fram)
W 136 1936-1942 Mercedes-Benz Typ 170 V
Mercedes-Benz Typ 170 VS
Mercedes-Benz Typ 170 VG (G = Gengas)
Mercedes-Benz Typ 170 V Lieferwagen
Mercedes-Benz Typ 170 VK
W136 I-VIII 1946-53
Mercedes-Benz Typ 170 V Lieferwagen
Mercedes-Benz Typ 170 V Krankenwagen 1946-48
Mercedes-Benz Typ 170 V Krankenwagen 1948-50
Mercedes-Benz Typ 170 S 1949-52
Mercedes-Benz Typ 170 S-V 1953-55
Mercedes-Benz Typ 170 S-D 1953-55

En modell som du kan se ovan som fanns i en hel del variationer. Många har sett den här bilen från andra världskriget där den var mycket vanlig.



Länkar:
http://www.170v.de/ (tysk)
IW-Classic Har bilder på en renovering av en 170V. Även massor av andra bilder. Klart värt ett besök. (tysk)
Sida med flera bilder på tidiga MB
http://www.w136.de/ Sida medbilder om renovering av en 170V (tysk/engelsk)
http://www.oldtimer-rehberger.de/en/restaurierung/31/mercedes_170_s_a_cabrio/
Engelsk sida om renovering av en 170Va från 1950. Mycket text. (eng)

W 138 1936-1937-40 Mercedes-Benz 260 D 1936 - 1937 
Detta var den första serietillverkade persondieselbilen från Mercedes. Den presenterade i Februari 1936 på Berlin motor show. 
W 139 1936 Mercedes-Benz 170 VL
W 140  Mercedes-Benz S-klass. 300SE 2.8 -600SE, 300SE - 600SEL, 300SD, 500SEC-600SEC, S280-S600 (lang), S300 Turbodiesel -S350 Efterföljaren till W126. Tillverkades mellan 1991 - 1998. En bil som fick många nya inovasioner men som också blev en aning svullen. Aldrig någon riktig hit med detta avseende annars en kanonbil. Fösta Mercedesen som fick dubbla sidorutor. Allt för att eliminera buller och kondens. Absolut en blivande samlarbil. Efterföljaren fick beteckningen W220
W 140
Mer om modellen finns på http://www.mercedes-seite.de/mercedes/pkw/w140/inhalt.php
 

 

 

 

W 142 1937-1942 Mercedes-Benz 320 n (I)
Mercedes-Benz 320 (II)
Mercedes-Benz 320 WK (III)
Mercedes-Benz 320 (IV)
Mercedes-Benz 340 WK

W 143 1937-1941 Mercedes-Benz 230 n
Mercedes-Benz 230
W 144 1936-1937 Mercedes-Benz 130 VB
W 145 1936-1937 Mercedes-Benz 190 VB
W 146 1936-1937 Mercedes-Benz 260 VB
W 147 1938 Mercedes-Benz 400 V
W 148 1941-1942 Mercedes-Benz 600 V
Mercedes-Benz 600 K
W 149 1938-1939 Mercedes-Benz 200 V
W 150 1938-1943 Mercedes-Benz 770 Den största personbilsmotorn som kommit från MB. En rak åtta med nästan en liters cylindervolym i varje cylinder. Det är imponerande liksom bensinförbrukningen 3-4 l/mil beroende på om kompressorn användes eller inte. Samt vilken kaross bilen hade.
W 152 1937-1941 Mercedes-Benz G 5, En terränggående fyrhjulig bil.
W 153 1938-39-1943 Mercedes-Benz 230 SV (Sport)
http://home.arcor.de/bercie/Mercedes230.htm

 
W 157 1941-1942 Mercedes-Benz 600 K
W 163 1997-2005 En modernare variant av klassiska G-klassen. Har en självbärande kaross och mycket plastdetaljer. Tillverkades i Alabama USA med det är inte så konstigt efter sammanslagningen med Chrysler. Den gröna bilden till vänster var med i Jurassic park II. Presenterades som M-klass men fick sedan byta namn till ML-klass så det förra är en inarbetad bokstav hos en annan konkurrent.
 
W 164 2005- Mercedes-Benz ML-klass. Efterföljaren till ovanstående
Länkar
X 164 2005-? Mercedes-Benz GL klass. En helt ny Klass från Mercedes. En stor familjebil
 
W 165 1935- Mercedes-Benz En racerbil från 1935

 
W 168 1998-2005 Mercedes A 140, D,CDI, L, A 160, D,CDI, L, A 190 L
Baby Benzen från Mercedes. Bilen som fick stort mottagande i pressen efter det svenska älgtestet. I undanmanöver på bana så var bilen så instabil så att den välte. Detta för att bilen var uppbyggd på ett sätt med hög tyngdpunkt. Dock löste sig detta problem med andra däck och ett elektronsikt stabiliseringssystem som standard. Bilen  gick efter några år att få i en förlängd version som gav bättre benutrymme i baksätet. De långe varanterna (L) fick den interna beteckningen V168
 

 

 

 

 
W 169 1935 Mercedes-Benz En racerbil från 1935.

 

 

 

 
R170 1996-2004 Mercedes-Benz SLK. Den här modellen öppnade för en ny era för MB med sin litenhet i kombination med fällbart plåttak.

 

Länkar:
R171 2004-? SLK200, 230, 320, 350, AMG
Detta är andra generationens SLK. Förra modellen (R170) var den första öppna Mercedesen med nerfällbart plåttak. Det har absolut sina fördelar men nackdelarna är att taket i nerfällt läge tar massor med plats, fast och andra sidan så är det ju en mer sportbil än en familjebil.
Länkar:
W 180 1954-1959 Mercedes-Benz 220 a
Mercedes-Benz 220 S
 
Länkar:

 
W 186 1951-1957 300, 300 b, 300 c
Denna bil kallades för Adenauer efter en politiker i tyskland som alltid ville åka den här modellen.
Länkar:
Mercedes-Benz adenauer
W 187 1951-1955 Mercedes-Benz 220
Länkar:
http://www.sportscarmarket.com/profiles/2000/June/German/index.html div. text om 220 cab
http://www.cabrionews.de/katalog/mercedes/w187_220s_cabrio.php
W 188 1951-1955-58 Mercedes-Benz 300 S
Mercedes-Benz 300 Sc
W 189 1954-1963 Mercedes-Benz 300 SL Den legendariska MB. En bil som få har missat (hoppas jag) Måsvingar fick den för att byggdes som ett fackverk och därför blev det höga trösklar. Måsvingedörrarna var därför ett måste för att kunna hoppa in och ut ur bilen. Synd bara att den är så dyr annars hade en sådan varit kul i garaget. Ett fint mästerverk från 50-talet.
Mercedes-Benz 300 d

Länkar:
http://www.mb300slclubitalia.it/

 
W 191 1952-1953 Mercedes-Benz 170 Sb Jan 1952 - Aug 1953
Mercedes-Benz 170 DS Jan 1952 - Aug 1953
Under 1.5 år fanns ovanstående modeller mellan 170S - 170S-V medan 170DS var en föregångare till 170D-S. Denna modell har ett annat wagenummer än de "vanliga" modellerna W136 där du kan läsa vidare och leta efter länkar till den här modellen.
Länkar:
W197 2010? 2010 är det tänkt att det ska komma en modern variant av den klassiska måsvinge Mercedes. Självklart med de klassiska måsvingedörrarna. Bilen kommer att bli baserad på nästa generation SL och byggs tillsammans med husets egen trimavdelning AMG. Motorn kommer att bli en V8 på 620 hästkrafter. Ser verkligen framemot att få se den live....och förhoppningsvis få ta en runda med. Dock undrar jag om den kommer att komma upp i samma status som den klassiska måsvingen se nedan. 

Länkar:

 
W 198 1954-1963 Mercedes-Benz 300 SL Måsvingen fick även en öppen variant. Fast den fick "vanliga" dörrar. Denna var först ut med löstagbart plåttak tillsammans med den vanliga cabben.
Blid kommer
Länkar:
http://www.mb300slclubitalia.it/

 
W 201 1984-1993 190, E, D, 1.8, 2.0, 2.3, -16, 2.5-16, 2.6
Mercedes sätt -84 att göra en mindre bil än den existerande 123:serien och 124:an. Personligen en mkt trång bil. Speciellt i baksätet och en lasttröskel i bagaget som är hög. MB lyckades att pressa ner 103:ans raka motor under motorhuven. Den kombinationen var dock helt lysande. Modellen fick aldrig en variant i kombiutförande utan det fanns bara i E-klassutförande (S124).
Länkar:
http://mb190.tripod.com/
W 202 1993-2000 C 180,C 200,C 220, D ,C 230,K ,C 250 D ,C 280. Detta var första modellen ut från Mercedes som fick en bokstav före modellbeteckningen redan från början. Den andra modellerna detta år fick sina bokstäver omkastade. C-klassen var därmed född. Denna bilen hade större innermått än sin föregångare 190-modellen (w201). Efterföljaren hittar du nedan W203.
w202
Länkar:
Mer information http://www.mercedes-seite.de/mercedes/pkw/w202/inhalt.php
W 203 2001-2007 C 180,C 200,C 220,C 230,C 250,C 280
Personligen gillar jag den här vagnen. MB kvalitet i ett snyggt skal. Den kanske blir en sådan här i min samling efter min W124 bruksbil fast kombi då. 
w203
Länkar:
W 204 2007-? C180K, C200K, C230, C280, C350, C200CDI, C220CDI, C320 CDI
Nuvarande C-klass. 
w203
Länkar:
W 210 1995-2002 Efterföljaren till W124 och som efterträdes av W211 
Länkar:
W 211 2002-? Efterföljaren till W210. En bil i mitt tycke väldigt vacker.
Länkar:
W 220 1998-2005 Mercedes-Benz S-klasse Efterföljaren till W140. S-klassen från Mercedes är deras lyxigaste fördörrars med all den senaste teknik under dess skal. En helt underbar bil men som kostar sina kulor. Efterföljare: W221
Länkar:

 

 
W 221 2005- Nya S-klassen 
Länkar:

 

W 245 2005- Mercedes-Benz B-Klass Egentligen en ny modell men man kan säga att den täcker lite det som Vaneomodellen gjorde. Ett mellanting mellan A-klassen och R-klassen.
 
Länkar:
W 251 2005- Mercedes-Benz R-Klass En helt ny klass från Mercedes. Är en stor SUV (GST=Grand Sport tourer) med plats för den stora familjen förpackat i en högteknologiskt låda. Finns i två
längder W251 i kort variant och V251 i lång variant.
 
Länkar:

 



("Parkerade" länkar nedan)

C169 A-klass med två dörrar 2004-

C208 1997-2002 Efterföljaren till C124. En snygg bil som alla MB coupeér är.
Prsonligne tycker jag det var en miss att bilen aldrig fick bältesframtagare
som efterföljaren o föregångaren hade. En liten betjänt som levererar fram
bilbältet när man har stängt dörren så att man slipepr sträcka sig efter det.
Bilen gjordes också i en öppen version:

C209 CLK 2002-

A208 CLK cab
A209 CLK cab
 

C111 1969 - 1978 En försöksserie med wankelmotor som toppade 320 km/h. Bilen kom
aldrig till produktion utan hamande bara i deras museum. Spännande lösning med
roterande skivor sitället för cylindrar som de flesta andra bilar har. Mazda
har en modell som de har haft i fler aår med just denna typ av Wankelmotor.
Fördelen är en i der närmaste vibrationsfri gång men nackdelen är att de slits
mer än vanliga kolvmotorer och att bensinförbrukningen är hög. En annan fördel
är det härliga ljudet :)

C112 Också en försöksbil med mittmonterad motor från 1991.

C199 2004- 3500 st är satt som limit. Denna bil är ett samarbete mellan MB och
deras F1 avdeling (McLaren) En mycket potent, lyxig och dyyyr bil men smakar
det så.... Saxupphängda dörrar istället för de klassiska måsvingedörrarna.

C215 CL-klass 1999-2006

C219 CLS-Klass 2004-

W460/W461 G-Klassen 1978- Den

  Jag reserverar mig över eventuella fel i ovanstående text.

 

Åter till MB-mannens startsida

senast uppdaterad 2007-12-01 Uppdaterad