Specifika sidor om Mercedesmodeller:
Här börjar min katalog över alla MB-modeller att växa fram.
Ska bli kul när det blir mer ordning på texter och bilder. Katalogen visar
de bilar som har ett sk. Wagenummer dvs. de bilar som är tillverkade efter
sammanslagningen mellan Daimler och Benz 1926. När det är mer klart hoppas
jag kunna ha en lista även på de tidigare fordonen. Mycket nöje!!
W 01 1928 |
Mercedes-Benz 5/25 PS
(Prototyp) |
|
|
|
W 02 1926-1928 |
Mercedes-Benz 8/38 PS
Mercedes-Benz 8/38 PS Typ Stuttgart 200
Mercedes-Benz L 3/4
1927 - 1929
En modell som fanns i flera karosser. Både som tvådörrars,
fyrdörrars och som liten buss. Detta var första modellen som
Daimler-Benz AG visade upp efter sammanslagningen 1926 på Berlin
Motor Show. |
 |
|
|
W 03 1926-1927 |
Mercedes-Benz 12/55 PS Typ
300
|
|
|
|
W 04 1927 -1928 |
Mercedes-Benz 12/55 PS Typ
300 / Typ 320 |
|
|
|
W 05 1928-1929 |
Mercedes-Benz 14/60 PS Typ
350 |
|
|
|
W 06
1928-1934 |
Mercedes-Benz Typ
SS
27/140/200 PS
27/160/200 PS
27/170/225 PS
Mercedes-Benz Typ SSK
27/140/200 PS
27/160/200 PS
27/170/225 PS
27/180/250 PS
Mercedes-Benz Typ SSKL
27/240/300 PS |
|
|
|
W 07 1930-1938 |
Mercedes-Benz Typ 770 1930 - 1938
Den här modellen var den mest prestigefyllda bil som firman
någonsin har byggt. Speciellt med tanke på den stora motorvolymen
på nästan 7.7 liter som är enormt. Speciellt med tanke på att
det var en rak åtta så det är en lång motor. Denna bil
presenterades på Paris Motorsalong. Bilen fanns både med och utan
kompressor. Kompressorn gjorde 50 extra hästkrafter. |
 |
|
|
W 08 1928-1929-33-39 |
Mercedes-Benz 18/80 PS Typ
Nurburg 460
Mercedes-Benz 18/80 PS Typ Nurburg 460
Mercedes-Benz 19/100 PS Typ Nurburg 500
Mercedes-Benz 500 1932-1939
Mercedes-Benz 500 1936-1939
Även denna fanns i många karossvarianter. Detta var Mercedes-Benz
första bil med 8 cylindrar. |
 |
|
|
W 10 1929-1930,32-33 |
Mercedes-Benz 14/70 PS Typ
Mannheim 350
Mercedes-Benz 15/75 PS Typ Mannheim 370
Mercedes-Benz 15/75 PS Typ Mannheim 370 K
Mercedes-Benz 15/75 PS Typ Mannheim 370 S
Mercedes-Benz 15/80 PS Typ Mannheim 380 S (32-33) |
|
|
|
W 15 1931-1936 |
Mercedes-Benz Typ 170 Med den här 32 hästar lilla bilen började
MB göra mindre bilar igen och inte bara stora dyra.
Fanns att få med en mängd karossvariater. Cabbar, två och
fyrdörrars bilar.
|
 |
|
|
W 18 1933-1937 |
Mercedes-Benz Typ 290 |
|
|
|
W 19 1932-1933 |
Mercedes-Benz 15/85 PS Typ 380 S |
|
|
|
W 22 1933-1934 |
Mercedes-Benz 380 1933 - 1934
Den här bilen presenterades i Februari. Detta var en om jag får
säga det en vidareutveckling av 290:n som hade 6 cylindrar i rad.
Den här hade åtta. |
 |
|
|
W 23 1934-1936 |
Mercedes-Benz 130 (Boxermotor bak)
Mercedes testade att göra en bil medmotorn bak utan direkt större
framgångar som vissa andra tyskar hade. Dock var den här bilen en
liten teknisk innovation när den kom på 30-talet. |
 |
|
|
W 24 1943-1944 |
Mercedes-Benz 540 K
Mercedes-Benz 540 K lang |
|
|
|
W 28 1936-1939 |
Mercedes-Benz Typ 170 H (H, Hinter/Heck = motorn bak) 1936 - 1939 |
 |
|
|
W29 1934-1936 |
Mercedes-Benz 500 K (K = kompressor)
Mercedes-Benz 540 K
Mercedes-Benz 500 KK (Kurtz = Kort) |
|
|
|
W30 1934-1936 |
Mercedes-Benz 150 1934 - 1936
En liten rolig sportbil med motorn bak. Väldigt ovanlig bil då den
aldrig blev någon säljsuccé på marknaden. Bara fem bilar blev tillverkade
av den här modellen. |
 |
|
|
W31 1934-1939 |
Mercedes-Benz G 4 Terränggående bil med 6 hjul. |
 |
|
|
|
W100 1961-1981 |
600 fast den borde ha fått
630 som beteckning eftersom motorn var på 6.3 liter. Bilen
serietillverkades men de flesta och de sista årgångarna bara på beställning. Detta eftersom den var
så exklusiv. Fanns att få som lång fyradörrars eller som riktigt
lång (Pullman). Två couper tillverkades också samt några öppna
versioner (landaulet). Bra för Kungar och andra potenta människor
som åkte på parader. Allt som normalt är elektriskt på en bil var
hydrauliskt på denna modell. Något som ger absolut tysta
fönsterrörelser. Givetvis var det jättedyrt att renovera det
hydrauliska systemet också liksom resten av bilen också.
Men så är det på alla lyxbilar. |
 |
|
Länkar:
W 100 Pullman
limousiner och "vanliga" 600
Mercedes-Benz M-100 Group (Eng)
|
W 103 1926-1928 |
G 1 Mercedes första G-klass
Geländewagen. En öppen 6-hjulig bil. |
|
|
|
W 105 1956-1959 |
Mercedes-Benz 219. Enda
modellen som inte slutar på en nolla i beteckningen. Man kan säga att den är ett
mellanting mellan 180 och 220 S/SE. Även om den är mer åt 220
hållet. Har en rak sexcylindrig maskin med förgasare. |
Bild kommer |
|
Länkar:
http://mb219.swehjo.com/
Svensk sida med engelsk text om renovering av en 219. |
W110 1961-1968 |
Efterföljaren till den runda
pontonkarossen. Flera tyckte att designfolket i Stuttgart var fel
ute eller man kanske ska säga sent ute. Bilen fick fenor i aktern
fast det var något som MB folket själva kallade för pejlkanter.
En rolig detalj med den här modellen tycker jag är den stående hastighetsmätaren, som
ändrar färg efter hur fort man kör. Från gult till rött. Nu började MB också att mer
tillverka kombimodeller, fast fortfarande hos externa karossbyggare.
Flera av dessa bilar finns i Sverige eftersom Philipson tog in en
hel bunt. Dessa kallades oftast för Safari eller Universal. De
första bensinmodellerna heter 190c. Största utseende saken
utifrån är att den hade sina främre blinkerslampor placerade på
framskärmarna precis som bullemodellerna hade det. Efter -65
flyttades blinkersen ner under huvudstrålkastaren. Vissa tyckte att
detta gav ett mer helt intryck. Många av den här bilen rullade som
taxi. Mest som diesel men kolla upp det här om bilen var utrustad
med MB-tex klädsel. Det fanns även en förlängd version av den
här att få. Som i princip enbart användes som taxi. |

 |
|
Länkar:
W
110/111/112 En sida om fenmodellerna. Bra sida med mycket fakta
och annat intressant. Väl värd ett besök.
W
110 190 Dc Tysk sida med mycket bilder.
Engelsk sida bara
om kombimodellen eller Universal som den kallades. |
W111 |
|
Bild kommer |
|
Länkar:
W 111
En ägare och hans 220 Sb -65 |
W112 |
|
|
|
Länkar:
W 112
300 SE fena Svensk sida om renoveringen av fenan |
W120 / W121 1953-62 |
180,a,b,c,D,
190,a,b,D
Ponton eller bulle som dessa bilar också
kallades för. De var också med dessa som Mercedes började komma
in på självbärande karosser utan en separat ram. 180
modellerna hade W120 som beteckning och 190 som var lite mer lyxig
fick W121. Lyxigheten bestod mest i en kromad list nedanför
fönsterna samt en instrumentbräda i trä. En annan bra detalj som
190 hade var en extra torpedplåt bakom motorn som gjorde ljudnivån
något lägre. |
| |
Länkar:
Mercedes-Benz Pontons (1953-1962)
(engelsk)
http://www.50jahreponton.de/
50 år med Pontonen i Tyskland (tysk)
MB-Ponton (tysk)
|
W124 1985-1995 |
124:an blev modellen som
efterträdde 123:an. Nu började designen bli mer rund som övriga
bilmärken. Dock under skalen återfanns en del likheter från
föregående modell även om de flesta har blivit förfinade. En trevlig bil som är potent att köra som
bruksbil. 1993 fick bilen en lite ansiktsupplyftning som bla.
innehöll den inhägnade grillen som finns på de flesta MB idag. Dvs.
mindre krom. Det fanns coupe och kombi också baserad på den här
modellen. Det fanns även en fyrsitsig cabriolet under de sista
åren. Till sedanerna fanns också två V8 alternativ att köpa. En
E400 och en E500. Från det yttre så var den enda skillnaden på
dessa två mot de andra att de har bredare skärmkanter och däck
vilket man nästan måste ha ett tränat MB öga för att se. |
Bild kommer |
|
Länkar:
http://www.mercedes124.de/
(tysk)
En sida om 500E
(eng) |
W125 |
En grand Prix bil |
Bild saknas |
|
Länkar:
|
W128 1958-1960 |
Mercedes-Benz 220 SE
(insprutning) |
|
|
|
W129 1939-1940 |
Mercedes-Benz 580 K |
|
|
|
W 130 1934-1936 |
Mercedes-Benz Typ 150 V (V = motorn fram) |
|
|
|
W 138 1936-1937-40 |
Mercedes-Benz 260 D 1936 - 1937
Detta var den första serietillverkade persondieselbilen
från Mercedes. Den presenterade i Februari 1936 på Berlin motor
show. |
 |
|
|
W 139 1936 |
Mercedes-Benz 170 VL |
|
|
|
W 140 |
Mercedes-Benz S-klass. 300SE
2.8 -600SE, 300SE - 600SEL, 300SD, 500SEC-600SEC, S280-S600 (lang),
S300 Turbodiesel -S350 Efterföljaren
till W126. Tillverkades mellan 1991 - 1998. En bil som fick många
nya inovasioner men som också blev en aning svullen. Aldrig någon
riktig hit med detta avseende annars en kanonbil. Fösta Mercedesen
som fick dubbla sidorutor. Allt för att eliminera buller och
kondens. Absolut en blivande samlarbil. Efterföljaren fick
beteckningen W220 |
 |
|
Mer om modellen finns på http://www.mercedes-seite.de/mercedes/pkw/w140/inhalt.php |
|
|
|
|
W 142 1937-1942 |
Mercedes-Benz 320 n (I)
Mercedes-Benz 320 (II)
Mercedes-Benz 320 WK (III)
Mercedes-Benz 320 (IV)
Mercedes-Benz 340 WK |
|
|
|
W 143 1937-1941 |
Mercedes-Benz 230 n
Mercedes-Benz 230 |
 |
|
|
W 144 1936-1937 |
Mercedes-Benz 130 VB |
|
|
|
W 145 1936-1937 |
Mercedes-Benz 190 VB |
|
|
|
W 146 1936-1937 |
Mercedes-Benz 260 VB |
|
|
|
W 147 1938 |
Mercedes-Benz 400 V |
|
|
|
W 148 1941-1942 |
Mercedes-Benz 600 V
Mercedes-Benz 600 K |
|
|
|
W 149 1938-1939 |
Mercedes-Benz 200 V |
|
|
|
W 150 1938-1943 |
Mercedes-Benz 770 Den största personbilsmotorn som kommit från MB.
En rak åtta med nästan en liters cylindervolym i varje cylinder.
Det är imponerande liksom bensinförbrukningen 3-4 l/mil beroende
på om kompressorn användes eller inte. Samt vilken kaross bilen
hade. |
|
|
|
W 152 1937-1941 |
Mercedes-Benz G 5, En terränggående fyrhjulig bil. |
 |
|
|
W 157 1941-1942 |
Mercedes-Benz 600 K |
|
|
|
W 163 1997-2005 |
En modernare variant av
klassiska G-klassen. Har en självbärande kaross och mycket
plastdetaljer. Tillverkades i Alabama USA med det är inte så
konstigt efter sammanslagningen med Chrysler. Den gröna bilden till
vänster var med i Jurassic park II. Presenterades som M-klass men
fick sedan byta namn till ML-klass så det förra är en inarbetad
bokstav hos en annan konkurrent.
|
|
|
|
W 164 2005- |
Mercedes-Benz ML-klass.
Efterföljaren till ovanstående |
 |
|
Länkar |
X 164 2005-? |
Mercedes-Benz GL klass. En
helt ny Klass från Mercedes. En stor familjebil
|
 |
|
W 165 1935- |
Mercedes-Benz En racerbil
från 1935 |
|
|
|
W 168 1998-2005 |
Mercedes A 140, D,CDI, L, A
160, D,CDI, L, A 190 L
Baby Benzen från Mercedes. Bilen som fick stort mottagande i
pressen efter det svenska älgtestet. I undanmanöver på bana så var
bilen så instabil så att den välte. Detta för att bilen var uppbyggd
på ett sätt med hög tyngdpunkt. Dock löste sig detta problem med
andra däck och ett elektronsikt stabiliseringssystem som standard.
Bilen gick efter några år att få i en förlängd version som gav
bättre benutrymme i baksätet. De långe varanterna (L) fick den
interna beteckningen V168 |

|
|
W 169 1935 |
Mercedes-Benz En racerbil
från 1935. |
|
|
|
|
R170 1996-2004 |
Mercedes-Benz SLK. Den här
modellen öppnade för en ny era för MB med sin litenhet i
kombination med fällbart plåttak. |
 |
|
Länkar:
|
R171 2004-? |
SLK200, 230, 320, 350, AMG
Detta är andra generationens SLK. Förra modellen (R170) var den första öppna Mercedesen med nerfällbart plåttak. Det har
absolut sina fördelar men nackdelarna är att taket i nerfällt
läge tar massor med plats, fast och andra sidan så är det ju en
mer sportbil än en familjebil. |
 |
|
Länkar:
|
W 180 1954-1959 |
Mercedes-Benz 220 a
Mercedes-Benz 220 S |
 |
|
Länkar: |
W 186 1951-1957 |
300, 300 b, 300 c
Denna bil kallades för Adenauer efter en politiker i tyskland som
alltid ville åka den här modellen. |
 |
|
Länkar:
Mercedes-Benz
adenauer |
W 188 1951-1955-58 |
Mercedes-Benz 300 S
Mercedes-Benz 300 Sc |
|
|
|
W 189 1954-1963 |
Mercedes-Benz 300 SL Den
legendariska MB. En bil som få har missat (hoppas jag) Måsvingar
fick den för att byggdes som ett fackverk och därför blev det
höga trösklar. Måsvingedörrarna var därför ett måste för att
kunna hoppa in och ut ur bilen. Synd bara att den är så dyr annars
hade en sådan varit kul i garaget. Ett fint mästerverk från
50-talet.
Mercedes-Benz 300 d |

 |
|
Länkar:
http://www.mb300slclubitalia.it/ |
W 198 1954-1963 |
Mercedes-Benz 300 SL
Måsvingen fick även en öppen variant. Fast den fick
"vanliga" dörrar. Denna var först ut med löstagbart
plåttak tillsammans med den vanliga cabben. |
Blid kommer |
|
Länkar:
http://www.mb300slclubitalia.it/ |
W 201 1984-1993 |
190, E, D, 1.8, 2.0, 2.3,
-16, 2.5-16, 2.6
Mercedes sätt -84 att göra en mindre bil än den existerande
123:serien och 124:an. Personligen en mkt trång bil. Speciellt i
baksätet och en lasttröskel i bagaget som är hög. MB lyckades
att pressa ner 103:ans raka motor under motorhuven. Den
kombinationen var dock helt lysande. Modellen fick aldrig en variant
i kombiutförande utan det fanns bara i E-klassutförande (S124). |
 |
|
Länkar:
http://mb190.tripod.com/
|
W 202 1993-2000 |
C 180,C 200,C 220, D ,C 230,K
,C 250 D ,C 280. Detta var första modellen ut från Mercedes som fick en bokstav
före modellbeteckningen redan från början. Den andra modellerna
detta år fick sina bokstäver omkastade. C-klassen var därmed
född. Denna bilen hade större innermått än sin föregångare
190-modellen (w201). Efterföljaren hittar du nedan W203. |
 |
|
Länkar:
Mer information http://www.mercedes-seite.de/mercedes/pkw/w202/inhalt.php
|
W 203 2001-2007 |
C 180,C 200,C 220,C 230,C
250,C 280
Personligen gillar jag den här vagnen. MB
kvalitet i ett snyggt skal. Den kanske blir en sådan här i min
samling efter min W124 bruksbil fast kombi då. |
 |
|
Länkar: |
W 204 2007-? |
C180K, C200K, C230,
C280, C350, C200CDI, C220CDI, C320 CDI
Nuvarande C-klass. |
 |
|
Länkar: |
W 210 1995-2002 |
Efterföljaren
till W124 och som efterträdes av W211 |
 |
|
Länkar: |
W 211 2002-? |
Efterföljaren
till W210. En bil i mitt tycke väldigt vacker. |
 |
|
Länkar: |
|
W 220
1998-2005 |
Mercedes-Benz
S-klasse Efterföljaren till W140. S-klassen från Mercedes är deras
lyxigaste fördörrars med all den senaste teknik under dess skal. En
helt underbar bil men som kostar sina kulor. Efterföljare: W221 |
 |
|
Länkar:
|
|
W 221 2005- |
Nya S-klassen |
 |
|
Länkar:
|
W 245 2005- |
Mercedes-Benz
B-Klass Egentligen en ny modell men man kan säga att den täcker lite
det som Vaneomodellen gjorde. Ett mellanting mellan A-klassen och
R-klassen.
|
 |
|
Länkar:
|
W 251 2005- |
Mercedes-Benz
R-Klass En helt ny klass från Mercedes. Är en stor SUV (GST=Grand
Sport tourer) med plats för den stora familjen förpackat i en
högteknologiskt låda. Finns i två
längder W251 i kort variant och V251 i lång variant.
|
 |
|
Länkar:
|
|
|
("Parkerade" länkar nedan)
C169 A-klass med två dörrar 2004-
C208 1997-2002 Efterföljaren till C124. En snygg bil som alla MB coupeér är.
Prsonligne tycker jag det var en miss att bilen aldrig fick bältesframtagare
som efterföljaren o föregångaren hade. En liten betjänt som levererar fram
bilbältet när man har stängt dörren så att man slipepr sträcka sig efter
det.
Bilen gjordes också i en öppen version:
C209 CLK 2002-
A208 CLK cab
A209 CLK cab
C111 1969 - 1978 En försöksserie med wankelmotor som toppade
320 km/h. Bilen kom
aldrig till produktion utan hamande bara i deras museum. Spännande lösning
med
roterande skivor sitället för cylindrar som de flesta andra bilar har. Mazda
har en modell som de har haft i fler aår med just denna typ av Wankelmotor.
Fördelen är en i der närmaste vibrationsfri gång men nackdelen är att de
slits
mer än vanliga kolvmotorer och att bensinförbrukningen är hög. En annan
fördel
är det härliga ljudet :)
C112 Också en försöksbil med mittmonterad motor från 1991.
C199 2004- 3500 st är satt som limit. Denna bil är ett samarbete mellan MB
och
deras F1 avdeling (McLaren) En mycket potent, lyxig och dyyyr bil men smakar
det så.... Saxupphängda dörrar istället för de klassiska måsvingedörrarna.
C215 CL-klass 1999-2006
C219 CLS-Klass 2004-
W460/W461 G-Klassen 1978- Den |