Mercedes-Benz 190c:
Har haft en fenmercedes 190c från just 1965 på inköpslistan ett bra tag och fick tillfälle att bli ägare till en i augusti 2005. En trevlig bil som är kul att köra med på sommaren. Bilden nedan är tagen när jag tog hem den. 30 års utveckling

Fakta för denna bil >>Klicka här
Se på bilder på denna bil >>Klicka här
Hur man identifierar en fenmercedes via chassinumret >>Klicka här.

 

Som det brukar vara med gamla bilar så är det alltid något att göra på dem.

Instruktionsbok till 190c

En komisk sak med den här bilen var att jag "råkade" plåta den med förre ägaren när han körde i Rosfestivalen i Ängelholm. Då hade man ingen aning att man en dag skulle bli ägare till bilen.

Det som är fixat:

  • Första funktionstesten och genomgång av bilen. Städat och kontrollerat rost och funktioner på alla delar. Måste säga att det var en härlig känsla att starta den första gången och ta en runda. Allt fungerar på bilen vilket känns skönt speciellt med tanke på att jag ville ha den besiktigad så fort som möjligt.
  • Bytt kontakten till dragkroken mot ett i aluminium (ser bättre ut än i plast). Satte gummipackning bakom så elen på baksidan är mer skyddad. Nytt kromat kulskydd samt en kromad avgaspip (inte original med stjärna men betydligt snyggare än systemet själv). Bytt rotor, fördelarlock samt kondensator. Bytte även alla tändkablar samt ordnade en samlingsskiena till dessa då den saknades.
  • Nya baklapor samt ny bakre kofångare. Kofångaren är en orginalare som jag fick tag i genom en tillfällighet. Lamporna köpte jag på Ebay från tyskland bra mycket billigare än vad mina lokala handlare ville ha. Det var stora skillnader i pris därför var det lönt.
  • Monterad batterifrånskiljare och brandsläckare. Tycker att det är en självklarhet på en hobbybil. Dessutom vill veteranförsäkringen ha det med.
  • Införskaffat varningstriangel då det inte fanns någon. Kan vara bra vid besiktningen.
  • Svetsat ljuddämparen bak. Får hålla tills jag skaffar ett nytt avgassystem. Troligen blir det ett i rostfritt. De har kommit ner i pris.
  • Bytt membran i förgasaren som läkte när jag körde. Slang mellan luftrenaren och förgasaren bytt.
  • Kamkedjan är bytt samt en av glidskenorna. Gick väldigt smidigt att göra detta. Betydligt enklare än vad jag hade trott.
  • Köpte nya däck på internet till bilen. Det var både billigt och smidigt. Det fanns en verkstad som monterade dem på fälgarna så det hela gick smidigt. Har ännu inte fixat reserven då jag ska blästra och måla den fälgen innan däcket kommer på plats.
  • Monterat nya reglagen för friskluften inne i bilen.


Det som ska fixas är:

  • Koppla in fjärrljusen. Är glad för att bilen har dem annars blir det alldeles för mycket plåtkänsla framifrån.
  • Nya vajrar till värmesystemet inne i bilen.
  • Laga diverse rost.
  • Nya stötdämpare bak hade varit bra eftersom de är lite "mjuka"
  • Nya krombitar på aktern samt omkromning av allt som finns i fronten (utom själva stjärnan för den är nya :) )
  • Göra motorn och motorrummet mer estetiskt tilltalande. 



Diverse länkar:

Till MB-mannens startsida

senast uppdaterad 2008-01-07  Uppdaterad