Mercedes-Benz 180b 1961 - bakgrundsfakta


Efter att ha gått hela vintern och varit sugen på ytterligare en gammal Mercedes (äldre än min 75:a då hade jag bara den som gammelbil), så hade det blivit en hel del bläddring i olika Biltidningar samt diverse telefonsamtal. Detta har resulterat i att jag har varit och tittat på några stycken rullande objekt men antingen har priset varit för högt eller så har det varit något annat som jag inte har gillat. Till slut fick jag tips om den här bilen från en annan veteranbilsentusiast, som också sysslar med gamla bilar (dock inte Mercedes). Han gav mig numret till en kontaktperson i familjen som handhar bilen. Bilen tillhörde nämligen ett dödsbo. Detta var inte helt ovant för mig då min 200 från -75 också gjorde det.

Lite fakta om bilen. Under telefonsamtalet fick jag reda på en del saker om bilen. Bl.a. att det var grön med orginallack, men att den har varit så välputsad så att grundfärgen börjar lysa igenom. Det är inte så vackert men fördelen är att det inte finns någon "dold rost" (sånt kan finnas bakom ny lack). Bilens ägare hade nyligen gått bort, 93 år gammal och var mer eller mindre tvungen att säljas. Kromet var relativt hyggligt med en mindre buckla på bakkofångaren. Tyvärr var också stjärnan borta men det är enkelt att fixa en ny. Några bucklor finns på karossen. bl.a. vid tanklocket och till vänster om bakrutan(?). Dessa har troligen uppkommit genom någon påbackningsolycka. Vissa mindre småskavanker fanns också men så har den använts som bruksbil en längre tid. Passagerardörren är lite skadad efter ett inbrott. Dock inte värre än att den kan användas. Klädseln är grön och original utan fläckar. Liten skada finns på ryggen nere vid sidan där klädseln får utstå hårt slitage. Tänker laga det så gott det går eftersom klädseln är så fin i övrigt. Klädsel finns fortfarande på metervara att köpa men kostarmultum. En liten spricka finns i "skinnet" på rattringen och så är taket mycket fult och sönder på ett ställe. Det är i behov av att bytas (finns på metervara för ca 350kr/m). Maskinellt skulle bilen vara bra. Den rullar på lugnt och fint. Däremot låg bromsarna på (VF). Kanske inte så konstigt när den har stått mer eller mindre stilla i fyra år. Enda anmärkningen enligt besiktningen är en rostskada på främre högra balken. Diverse delar skulle medfölja t.ex. ett passande takräcke. Även all dokumentation från de tio senaste åren i form av besiktningsprotokoll och kvitton skulle också följa med. Den har bara gått drygt 1400 mil de tio senaste åren. Bilen hade enligt vägverket bara haft en ägare men när jag gick igenom papperna så hade det funnits en ägare under de tre första åren. Det är ändå inte så dumt att köpa en bil med en tidigare ägare (i 36 år), kan bli tufft att tangera det. 2037 kan jag i så fall sälja den, lagom till pensioneringen om jag vill tangera det.

Tyckte att detta lät intressant så vi bestämde att vi skulle träffas några dagar senare.

En första titt. Efter att ha tittat på bilen och kört några rundor var jag helt betagen i den gröna lilla "bullen". Vi kom överens om priset så handpenning erlades. Bilen skulle hämtas veckan efter. Eftersom bromsen fram låg emot och att oljan var mycket dålig så ställde min dåvarande flickväns far upp och körde hem den till mig på trailer.

Så nu står pärlan hemma hos mig och väntar på att fixas till lite så att den kan köras första  sommaren. Har även kollat upp bromsarna och det visade sig att det var helt nya bromsband. Kolvarna såg inte så dåliga ut heller (de sitter relativt väl inkapslade innanför trumman). Jag ställde tillbaka justerskruven så långt bak det gick och sedan har den fungerat lite bättre. Dock är den undre kolven lite trög på att släppa tillbaka belägget. Får han stå några timmar så har den släppt helt och hållet. Det visade sig att det var bromsslangen som var boven. Tydligen så kan gummit invändig täppa till och bli en backventil så att inte olja kan flöda tillbaka och därmed inte får beläggen att släppa. Däremot har jag inte kört så mycket då bensinpumpen läcker lite. Det är alltid membranet som spricker och därmed läcker. Finns reparationssatser att köpa. På tal om reparationssatser så finns allt att köpa till Mercedes- Mercedes-Benz själva har ett Classic center nere i tyskland som tillhandahåller alla reservdelar men det kostar ju en slant. Sedan finns det flera fristående som säljer och förmedlar delar. SE under "Renoveringsadresser" för kontaktuppgifter.

Bensinpumpen är nu lagad. Det var väldigt enkelt så nu läcker den inte mer därifrån på ett tag.

Försäkring är fixad och besiktningstid är beställd. Fast då måste jag svetsa den lilla skadan på frambalken samt göra i ordning den undre bromscylindern VF, som skulle visa sig vara bromsslangen.

Jag har sedan 2000 haft bilen och bara gjort mindre reparationer. Har av olika saker inte haft tid att renovera bilen fullständigt. Nu funderar jag på att låta den vara som den var. Finns inte så många som har ett patinerat originalskick. Många renoverar sina bilar så att de är som nya eller bättre än de var nya. 

Saker som är fixade:

  • Ny stjärna och fjäder monterad. Fy på dig som inte tyckte att den skulle vara där.
  • Nytt membran i bensinpumpen samt nya backventiler, skruvar och packningar bytta.
  • Har bytt olja, filter och luftfilter. Måste göra något åt oljepluggen då skallen har blivit mycket rund. Troligen har man använt skiftnycklar som är ett fint sätt att få runda huvuden.
  • Ny bensinslang med tygutsida införskaffad. Ser mer tidstypiskt ut.
  • Svetsat högerframbalk (precis bakom hjulet). Enda anmärkningen från föregående besiktning. Bilen ser som sagt väldigt bra ut och den har blivit väl underhållen med underredsbehandling samt oljebehandling i hålrummen.
  • Bilen har blivit besiktigad och det resulterade i en del fel. Närmare bestämt tre stycken. Bl.a. så är CO halten lite hög 8.7 då gränsvärdet ligger på 5.5 dvs. 58 % för högt. De andra felen handlade om bromsarna, dels att de ligger emot en stund vid inbromsning samt att bromsverkan fram skiljer sig 42 %. Boven i dramat var ena bromsslangen fram. Gummit hade släppt på insidan och fungerade som backventil åt ena hållet och som tryckreducering åt andra. Köpte en ny slang på Båstad Classic car show. Har även köpt en slang till andra sidan med.
  • Har monterat batteriavskiljare och brandsläckare.
  • Har nu fixat anmärkningarna från besiktningen. CO halten "åkte" ner från 8.7 till 3.2 dvs. en bra bit under gränsvärdet (5.5). Jag bytte även bromsslangen fram (VF) och nu så släpper bromsbackarna som de ska. Efter dessa reparationer så blev det en resa till SBP och jippiii den gick igenom, så nu behöver jag inte visa upp den på två år.
  • Har införskaffat en dragkrok till bilen. Den skall dock blästras. Ska försöka ha det monterat tills det är dags att besiktiga den i maj.
  • Har köpt rätt instruktionsbok på svenska och reservdelskatalog. Dessa reservdelskataloger brukade följa med bilen när den köps. Där kan man hitta alla och då menar jag alla delar på bilen och se hur de är monterade. Rekommenderas skarpt att införskaffas om du inte har det över din bil.

Saker som ska fixas:

  • Spolningen till framrutan ska fixas
  • Nytt tak ska monteras
  • Nya gummimattor fram
  • Bilen är som sagt i behov av ny lack med då ska alla bucklor och mindre rostskador svetsas, slås ut och spacklas.
  • Ena friskluftskanalen i motorrummet ska lagas (är gjord i papp).
  • Bättre beg. handtag på högersidan (båda) samt ett ett nytt till bakluckan. Även ett nytt "180" emblem behövs.
  • Klockan ska repareras, har hört att de håller i ca 15 000 mil på bullen.
  • Även i behov av bättre grill.
  • Montera dragkroken. Har förberett dragkroken med kabel och aluminiumkontakt.

Lite mer fakta och annat om Pontonen/bullen

I take no responsibility what so ever for the
contents of this page, or any possible negative
effects that it may have on it's readers.

senast uppdaterad 2008-01-06  Uppdaterad