Mercedes-Benz 180b 1961 -
bakgrundsfakta

Efter att ha gått hela vintern och varit sugen på ytterligare
en gammal Mercedes (äldre än min 75:a då hade jag bara den som
gammelbil), så hade det blivit en hel del bläddring i olika
Biltidningar samt diverse telefonsamtal. Detta har resulterat i att
jag har varit och tittat på några stycken rullande objekt men
antingen har priset varit för högt eller så har det varit något
annat som jag inte har gillat. Till slut fick jag tips om den här
bilen från en annan veteranbilsentusiast, som också sysslar med
gamla bilar (dock inte Mercedes). Han gav mig numret till en
kontaktperson i familjen som handhar bilen. Bilen tillhörde nämligen
ett dödsbo. Detta var inte helt ovant för mig då min 200 från
-75 också gjorde det.
Lite fakta om bilen. Under telefonsamtalet fick
jag reda på en del saker om bilen. Bl.a. att det var grön med
orginallack, men att den har varit så välputsad så att grundfärgen
börjar lysa igenom. Det är inte så vackert men fördelen är att
det inte finns någon "dold rost" (sånt kan finnas bakom
ny lack). Bilens ägare hade nyligen gått bort, 93 år gammal och
var mer eller mindre tvungen att säljas. Kromet var relativt
hyggligt med en mindre buckla på bakkofångaren. Tyvärr var också
stjärnan borta men det är enkelt att fixa en ny. Några bucklor
finns på karossen. bl.a. vid tanklocket och till vänster om
bakrutan(?). Dessa har troligen uppkommit genom någon
påbackningsolycka. Vissa mindre småskavanker fanns också men så
har den använts som bruksbil en längre tid. Passagerardörren är
lite skadad efter ett inbrott. Dock inte värre än att den kan användas.
Klädseln är grön och original utan fläckar. Liten skada finns
på ryggen nere vid sidan där klädseln får utstå hårt slitage.
Tänker laga det så gott det går eftersom klädseln är så fin i
övrigt. Klädsel finns fortfarande på metervara att köpa men
kostarmultum. En liten spricka finns i "skinnet" på
rattringen och så är taket mycket fult och sönder på ett ställe.
Det är i behov av att bytas (finns på metervara för ca 350kr/m).
Maskinellt skulle bilen vara bra. Den rullar på lugnt och fint. Däremot
låg bromsarna på (VF). Kanske inte så konstigt när den har stått
mer eller mindre stilla i fyra år. Enda anmärkningen enligt
besiktningen är en rostskada på främre högra balken. Diverse
delar skulle medfölja t.ex. ett passande takräcke. Även all
dokumentation från de tio senaste åren i form av
besiktningsprotokoll och kvitton skulle också följa med. Den har
bara gått drygt 1400 mil de tio senaste åren. Bilen hade enligt vägverket
bara haft en ägare men när jag gick igenom papperna så hade det
funnits en ägare under de tre första åren. Det är ändå inte så
dumt att köpa en bil med en tidigare ägare (i 36 år), kan bli
tufft att tangera det. 2037 kan jag i så fall sälja den, lagom
till pensioneringen om jag vill tangera det.

Tyckte att detta lät intressant så vi bestämde att vi skulle
träffas några dagar senare.
En första titt. Efter att ha tittat på bilen
och kört några rundor var jag helt betagen i den gröna lilla
"bullen". Vi kom överens om priset så handpenning
erlades. Bilen skulle hämtas veckan efter. Eftersom bromsen fram låg
emot och att oljan var mycket dålig så ställde min dåvarande
flickväns far upp och körde hem den till mig på trailer.
Så nu står pärlan hemma hos mig och väntar på att fixas till
lite så att den kan köras första sommaren. Har även kollat
upp bromsarna och det visade sig att det var helt nya bromsband.
Kolvarna såg inte så dåliga ut heller (de sitter relativt väl
inkapslade innanför trumman). Jag ställde tillbaka justerskruven så
långt bak det gick och sedan har den fungerat lite bättre. Dock är
den undre kolven lite trög på att släppa tillbaka belägget. Får
han stå några timmar så har den släppt helt och hållet. Det
visade sig att det var bromsslangen som var boven. Tydligen så kan
gummit invändig täppa till och bli en backventil så att inte olja
kan flöda tillbaka och därmed inte får beläggen att släppa. Däremot
har jag inte kört så mycket då bensinpumpen läcker lite. Det är
alltid membranet som spricker och därmed läcker. Finns
reparationssatser att köpa. På tal om reparationssatser så finns
allt att köpa till Mercedes- Mercedes-Benz själva har ett Classic
center nere i tyskland som tillhandahåller alla reservdelar men det
kostar ju en slant. Sedan finns det flera fristående som säljer
och förmedlar delar. SE under "Renoveringsadresser" för
kontaktuppgifter.

Bensinpumpen är nu lagad. Det var väldigt enkelt så nu läcker
den inte mer därifrån på ett tag.

Försäkring är fixad och besiktningstid är beställd. Fast då
måste jag svetsa den lilla skadan på frambalken samt göra i
ordning den undre bromscylindern VF, som skulle visa sig vara
bromsslangen.
Jag har sedan 2000 haft bilen och bara gjort mindre reparationer.
Har av olika saker inte haft tid att renovera bilen fullständigt.
Nu funderar jag på att låta den vara som den var. Finns inte så
många som har ett patinerat originalskick. Många renoverar sina
bilar så att de är som nya eller bättre än de var nya.
Saker som är fixade:
- Ny stjärna och fjäder monterad. Fy på dig som inte tyckte
att den skulle vara där.
- Nytt membran i bensinpumpen samt nya backventiler, skruvar och
packningar bytta.
- Har bytt olja, filter och luftfilter. Måste göra något åt
oljepluggen då skallen har blivit mycket rund. Troligen har man
använt skiftnycklar som är ett fint sätt att få runda
huvuden.
- Ny bensinslang med tygutsida införskaffad. Ser mer
tidstypiskt ut.
- Svetsat högerframbalk (precis bakom hjulet). Enda anmärkningen
från föregående besiktning. Bilen ser som sagt väldigt bra
ut och den har blivit väl underhållen med underredsbehandling
samt oljebehandling i hålrummen.
- Bilen har blivit besiktigad och det resulterade i en del fel.
Närmare bestämt tre stycken. Bl.a. så är CO halten lite hög
8.7 då gränsvärdet ligger på 5.5 dvs. 58 % för högt. De
andra felen handlade om bromsarna, dels att de ligger emot en
stund vid inbromsning samt att bromsverkan fram skiljer sig 42
%. Boven i dramat var ena bromsslangen fram. Gummit hade släppt
på insidan och fungerade som backventil åt ena hållet och som
tryckreducering åt andra. Köpte en ny slang på Båstad
Classic car show. Har även köpt en slang till andra sidan med.
- Har monterat batteriavskiljare och brandsläckare.
- Har nu fixat anmärkningarna från besiktningen. CO halten
"åkte" ner från 8.7 till 3.2 dvs. en bra bit under
gränsvärdet (5.5). Jag bytte även bromsslangen fram (VF) och
nu så släpper bromsbackarna som de ska. Efter dessa
reparationer så blev det en resa till SBP och jippiii den gick
igenom, så nu behöver jag inte visa upp den på två år.
- Har införskaffat en dragkrok till bilen. Den skall dock blästras.
Ska försöka ha det monterat tills det är dags att besiktiga
den i maj.
- Har köpt rätt instruktionsbok på svenska och
reservdelskatalog. Dessa reservdelskataloger brukade följa med
bilen när den köps. Där kan man hitta alla och då menar jag
alla delar på bilen och se hur de är monterade. Rekommenderas
skarpt att införskaffas om du inte har det över din bil.
Saker som ska fixas:
- Spolningen till framrutan ska fixas
- Nytt tak ska monteras
- Nya gummimattor fram
- Bilen är som sagt i behov av ny lack med då ska alla bucklor
och mindre rostskador svetsas, slås ut och spacklas.
- Ena friskluftskanalen i motorrummet ska lagas (är gjord i
papp).
- Bättre beg. handtag på högersidan (båda) samt ett ett nytt
till bakluckan. Även ett nytt "180" emblem behövs.
- Klockan ska repareras, har hört att de håller i ca 15 000
mil på bullen.
- Även i behov av bättre grill.
- Montera dragkroken. Har förberett dragkroken med kabel och
aluminiumkontakt.
Lite mer fakta och annat om Pontonen/bullen
I take no
responsibility what so ever for the
contents of this page, or any possible negative
effects that it may have on it's readers.
|