Här
är min bilpark. Det har blivit några stycken sedan -93 då jag blev ägare
till min 200 från 1985. En bil och modell som står mig varmt om hjärtat
under alla år. Har stegvis ökat min MB samling. På den här delen av min
hemsida hittar du information om mina bilar. Hoppas att du som läsare
hittar det intressant. Det började som sagt med min 200 -85 men efter tio
år med den som bruksbil, så började det bli dags att byta till en annan
bruksbil. Det blev en E220T från 1995 som jag hade som bruksbil i nio år.
Sagan med den som bruksbil tog slut den 13:e januari 2010 då jag skulle
bromsa för en krock på E22:an och fick en Peugeot parkerad i mitt bagage.
Fick fort som sjutton leta efter en ersättare. Det blev en E200 Kompressor
kombi från 2007. Den hade jag till 2015 då jag för första gången i mitt liv
bytte bort en bil. Köpte en E220d kombi av 2014 år modell. Min första
diesel och blev förundrad hur lite den drack. Den hade jag till sommaren
2017 då jag köpte en helt ny E-Klass. Jag som
inte skulle köpa en ny bil men den stora displayen väckte ett habegär som
hette duga. En förbrukning på 0.43 tackar man inte nej till. Du hittar mer
om den bilen nedan. Totalt har jag 12 bilar. Nedan kan du läsa mer om mina
bilar. Nyaste modellen överst och den äldsta längst ner.
|
|
Vi
börjar med min bruksbil. En E200 kompressor kombi från 2007. Svart Metallic
med svart inredning i Eleganceutförande. I
skrivande stund har den rullat 19000mil.
>>Klicka
här för att läsa mer om bilen.
|
|
|
|
Sen har vi min
SLK från 1998 som är min öppna roliga sommarbil. En kul bil att pendla till
jobbet med både med taket uppe eller inte. Köpte bilen sommaren 2007 efter
att ha letat länge efter en röd SLK 230 kompressor med svart
skinninredning. Givetvis med automatlåda som jag tycker är en självklarhet.
>>Klicka
här för att läsa mer om bilen.
|
|
|
Sedan
kommer min E 220 från -95. Det var inte alls mening att det skulle bli en
kombi. Fast nu i efterhand så har jag haft en hel del nytta av den.
Givetvis har den automat, som var ett av kraven när jag letade bil. Mer om
den bilen kan du läsa här
|
|
|
Mercedes-Benz
300CE-1991
Den här bilen betyder lite extra för mig då det var min mors bil. En bil
som hon hade sedan den var nästan ny och som har varit en trotjänare. Den
har ett härligt ljud från den raka 6-Cylindriga motorn.
|
|
Bild
kommer
|
|
Min första
bruksbil är den MB som jag har haft sedan -92. Det
är en 200 från 1985 utrustad med automatlåda. Har varit en trevlig
och pålitlig bil under åren. Mer om den bilen kan du läsa här
|
|
|
|
Sedan
råkade jag bli ägare till en likadan 123:a som ovan i mars 2008. Känns lite
knäppt att ha en bil som redan finns i garaget. Är svag för bilar med få
ägare och det kan man säga att den här hade med bara en tidigare ägare. Mer
info kommer.
|
|
|
Mitt andra
objekt är just ett "objekt". Det är den bilen som min far köpte
ny 1977 och som jag har övningskört med. Egentligen är det inte så mycket
som ska göras på den men när jag får tid och lust så ska den bli körbar
igen. Har ännu inte någon länk till den men det kommer så småningom.
|
|
|
|
Nästa
bil är en 200 från 1975. Näst sista året med den s.k. kompaktkarossen. Håller
på att svetsa och grejar lite med den då och då. Köpte den för att öva
svetsning på. Du kan läsa om den här
|
|
|
Min
näst äldsta bil är en sk. fenmercedes. Det är en 190c
från 1965. Sista bilen som tillverkades med runda lampor med blinkerslampor
på framskärmarna. Kör med den på bilträffar samt finåker med familjen. Du kan läsa mer om den
här.
|
|
|
Min
äldsta bil är en s.k. "bulle" eller 180b från 1961. En mycket
trevlig och rolig bil att köra med. Rolig för att det är rattväxel och att
den väcker rätt mycket uppmärksamhet. Du kan läsa mer om den här
|
|
|
Min elfte bil. Nejdå, det finns ingen
Nr 11 än men vem vet det kanske blir en så småningom. Fast just nu känns inte
det behovet så stort. Bilar som står på önskelistan är en svart 280 SE 3.5
med skinnklädsel o sollucka av årsmodell 69-72, en S123 200T och en C123 230
CE båda av 1985 års modell med elfenbensfärg och röd marooninredning.
En 300SE av 1990-1991 års modell med automat och skinnklädsel samt en riktigt
gammal MB typ 170 S (eller 170V). En CLS hade varit skoj också då de är så
vackra. Det har blivit en trevlig samling som avnjuts i princip dagligen.
|